IndexAtelier

     

    FIRST THE MASK, THEN THE CROWN
    a sculpture that is symbolic for credibility, dignity and the danger of power
     .

     

    Eerst valt het Masker en dan de Kroon.

    een beeld dat handelt over geloofwaardigheid en waardigheid
    over integriteit.

    Ontstaan in juni 2005; weliswaar als reactie op de inval in Irak, blijkt het actueler dan ooit te zijn.

    Of het nu gaat om zelfverrijking,om zelfbevoordeling, misbruik vanuit functie of om gewoon liegen  

    Leugen en laster lijken zich voor te doen op verschillende niveaus en in verschillende vormen.

    nu in 2017 nog steeds actueel.

    Masker en Kroon

    ode to politics

    Eerst valt het masker en dan de kroon

    modelontwerp

    prozaisch beeld

    Mask and crown

    Maten: 20 cmx20cmx20cm.                                              Size of the sculpture: 8x8x8

     

    In het café na aflloop van een interview

    Harry de Roy en Bert Nijenhuis, met op voorgrond het model

    Na afloop van het bezoek aan ABN Hoofdkantoor eind Maart 2007

    Zoals we weten veranderde alles in de maand April  van het jaar 2007

     

     

    FIRST THE MASK, THEN THE CROWN.

     

    Although being inspired by the worldstage of everyday, the result is almost a shakespearean play in bronze. With the use of two simple forms, a crown and a mask, this sculpture is symbolic for credibility, dignity and the danger of power .  

     Harry de Roy tells about this sketch in bronze:

    One can read the message in two ways: if one is wearing a mask, and therefore is not open to others, one should drop it.   The result in the end will be a crown on ones work and that of others. The second way to interpret the sculpture is that first the mask falls and then the crown, to be seen as a warning against vanity.

    We prefer to see it as a signal of hope for a better and transparent future, rather than a pessimistic view of cataclistics things yet to come. Repetition is the mother of all wisdom, therefore it should be appropriate to cast open communication in bronze and place it there where many people can see it and comprehend it's intrinsic meaning.

     

    -Perhaps a path to understand corruption;   Let's examine our own attitudes - 

    questa posto e prenontato per la grande scultura del maestro olandese

                    

     

    Mijn inziens verdient het beeld het om op een groter formaat uitgevoerd te worden.   

    Voor wat betreft het wereldtoneel dacht ik aanvankelijk aan een kunstinvulling bij een  nieuw te bouwen theater in mijn eigen woonplaats. Zogezegd als een verbeelding van het op een na laatste bedrijf . Maar, was het niet beter om het beeld te plaatsen in de vijver van het internationaal gerechtshof, of op het grasveld van het vredespaleis? Of loop ik te hard van stapel ?  Onlangs heeft het beeld een passende plek gevonden.
    Natuurlijk ben ik zeer vereerd.  

                         

                                                                                                                 

     

    Mask and Crown

     

    disappear

    in your mask

    never ask

    crown your own

    own your crown

     

     

    when time goes by

    dont ask why

    your mask and crown

    are falling down

    and nothing behind

     

     

    nothing beneath

    youve lost yourself

    in that crown

    in the horror of mask

    what was your task?

     

     

    mask and crown

    are lying down

    nothing beneath

    nothing behind

    just darkness in mind

     

     

    Bob Boswinkel

     

    use  sl Qua maat en materialen kiest Nijenhuis duidelijk voor de openbare ruimte, zeg maar het marktplein.  Ook qua inhoud kiest hij voor een plaats in de gemeenschap.      Zijn beelden, altijd gent op de menselijke figuur, spreken over menselijke waarden, over gevoelens van onmacht, van verdriet, angst en blijdschap, maar vooral over mens-zijn. Nijenhuis schuwt een tikje moralisme niet, hij wil de kijker graag iets meegeven, de spiegel voorhouden. Zijn beelden hebben dan ook regelmatig iets theatraals. Tegelijkertijd hoedt Nijenhuis zich ervoor te verhalend en anekdotisch te worden.   De grote lijn, het brede gebaar en de karakteristieke houding blijven de boventoon voeren.
    (Peggie Breitbarth)