Een beeld dat handelt over geloofwaardigheid (masker) en waardigheid (kroon), dus over integriteit. Het is ontstaan in juni 2005 als een reactie op de inval in Irak. Het beeld en zijn boodschap blijken nog steeds actueel te zijn. Of het nu gaat om zelfverrijking, om zelfbevoordeling, misbruik vanuit functie en macht, verdraaiing van de waarheid of gewoon om een ordinair liegen. Leugen, laster en machtsmisbruik doen zich voor op verschillende niveaus en nemen verschillende vormen aan. Soms zijn die gruwelijk of niet te bevatten. Als je liegt dan valt je masker, je laat zien wie je werkelijk bent, wat je beoogt en je valt uit je rol. Vaak ben je dan niet meer je functie waardig. Het is van alledag en –nu voorjaar 2022- nog steeds actueel. Geschiedenissen herhalen zich en weer wordt ongevraagd een ander land binnengevallen. In het geval van oorlog sneuvelt waarheid vaak als eerste en regeren gruweldaad en leugen.




Maten model: 20 cm x 20cm x 20cm.

 

Harry de Roy (expert ethic affairs and philosopher ):

“FIRST THE MASK, THEN THE CROWN”

“A sculpture that is symbolic for credibility, dignity and the danger of power.

Although being inspired by the worldstage of everyday, the result is almost a shakespearean play in bronze. With the use of two simple forms, a crown and a mask, this sculpture is symbolic for credibility, dignity and the danger of power.

Harry de Roy tells about this sketch in bronze:

One can read the message in two ways: If one is wearing a mask, and therefore is not open to others, one should drop it. The result in the end will be a crown on ones work and that of others. The second way to interpret the sculpture is that first the mask falls and then the crown, to be seen as a warning against vanity. We prefer to see it as a signal of hope for a better and transparent future, rather than a pessimistic view of cataclistic things yet to come. Repetition is the mother of all wisdom, therefore it should be appropriate to cast open communication in bronze and place it there where many people can see it and comprehend it’s intrinsic meaning “.

Sommige beelden verdienen het om op een groter formaat uitgevoerd te worden.
De samensmelting van een masker en een kroon heeft een sterke impact in zich en werkt in heraldische zin als een soort van waarschuwend ruimtelijk verkeersbord. Voor wat betreft ‘het wereldtoneel buiten het atelier’ dacht ik aanvankelijk aan een kunstinvulling bij een nieuw te bouwen theater in mijn woonplaats Enschede. Zogezegd als een verbeelding van het op een na laatste bedrijf. Maar het beeld verdient meer. Was het niet beter om het beeld te plaatsen in de vijver van het Internationaal Gerechtshof ? Of op het grasveld van het Vredespaleis? Of gaat de fantasie met mij op de loop?

Om op formaat een duidelijke voorstelling van zaken te geven, heb ik het beeld “Eerst valt het Masker en dan de Kroon” gefotoshopt, groter gemaakt en geplakt op een mogelijke, wellicht gevoelige politieke plek.

 

World-Forum  Den-Haag

Berlaymont Brussel